Centrul Media pentru Tineri  
Facem auzită Vocea Copiilor și a Tinerilor!
Centrul Media pentru Tineri
04 aprilie 2017
123
Vocea Tinerilor
A fost lansată campania națională „Eu vreau și pot” prin care va fi promovată angajarea tinerilor cu nevoi speciale

Joi, 30 martie 2017, la ora 10.00 a fost lansată, printr-o conferință de presă, campania națională de promovare a angajării tinerilor cu nevoi speciale „Eu vreau și pot”. Campania are scopul de a informa angajatorii și implicit, familiile tinerilor cu nevoi speciale și societatea despre capacitățile și posibilitățile tinerilor de a avea un loc de muncă în Republica Moldova.

În cadrul campaniei „Eu vreau și pot” vor fi organizate mai multe acțiuni publice și vor fi distribuite mai multe materiale media care vor promova istorii de succes ale tinerilor cu nevoi speciale, angajați în câmpul muncii. În derularea campaniei, organizatorii sunt susținuți de către Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei al Republicii Moldova și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.

„Pe parcursul ultimelor 3 luni, de la începutul anului 2017 la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) s-au înregistrat cu statut de șomeri 175 de persoane cu dizabilități, dintre ei 40 erau tineri. Ulterior au fost angajate 65 de persoane cu nevoi speciale, iar 7 persoane au vârsta cuprinsă între 16 și 29 de ani. Alte 10 persoane cu dizabilități au urmat cursuri gratuite de formare profesioanlă”, Maricica Răileanu, reprezentantă a ANOFM.

„Reprezint cele 30 de organizații care sunt membre ale Alianței și care promovează angajarea tinerilor cu nevoi speciale. În țară sunt aproximativ 186 de mii de persoane cu nevoi speciale și o parte dintre ele au nevoie de nagajare. Încadrarea în campul muncii schimbă calitatea vieții. Persoanele devin active și nu așteaptă suport din partea familiei sau a statului. Angajarea sporește indepentedența persoanelor cu nevoi speciale și le poziționează ca oameni care contribuie la dezvoltarea societății. Angajarea poate combate fenomenul de discriminare și reprezintă un pas mare pentru sporirea incluziunii”, Galina Climov, secretar Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități.

„Lucrez în calitate de office-manager într-o companie. După ce am absolvit Colegiul Politehnic am hotărât să-mi găsesc un loc de muncă și de multe ori angajatorii se uitau la aspectul meu fizic, la dizabilitate, și nu la capacitățile mele. Am bătut la mai multe uși pentru a fi angajat, inclusiv la ANOFM. Acolo mi-au spus că trebuie să am studii superiore. Acum sunt în prag de absolvire a universității. Nu este suficient să cerem un job, dar trebuie sa facem eforturi, trebuie să demonstrăm că avem abilități pentru funcțiile dorite. La început, fiind manager, erau sarcini la care nu făceam față, mă gîndeam să renunț dar am zis că trebuie să depun efort și acum am rezultate bune”, Vlad Andreev, manager și fotograf amator.

„Avem o practică bună în angajare. În fiecare an numărul acestor persoane crește. Noi nu avem bariere și nu discriminăm. Când devin angajați, la început, persoanele cu nevoi speciale sunt susținute, apoi ei arată motivație și rămân să muncească la noi. Activăm de peste 33 de ani și avem peste 400 de angajați. La început angajam câte 2-3 persoane cu nevoi speciale, iar în prezent avem 35 de angajați, oameni cu dizabilități”, Elena Șoimaru, șefă Secția Resurse Umane, Compania ARTIZANA.

„Cei de la Asociația MOTIVAȚIE suntem primii care am început să implementăm programul de „angajare asistată”. Am demonstrat că acest proces poate funcționa și în Republica Moldova, el fiind adus de peste hotare. De 4 ani de zile avem istorii de succes frumoase ale tinerilor care s-au angajat. Am înțeles că angajarea depinde foarte mult de tineri, care vin cu inițiativă și de familiile lor, care investesc în educație și dezvoltare. Cazurile sunt diferite. Uneori tinerii nu sunt pregătiți de muncă, ei își doresc să muncească, dar nu au abilități. Programul pe care îl pilotăm oferă suport la mai multe etape și se ține cont de capacitatea angajatorului și de abilitățile angajatului”, Ludmila Iachim, manager de proiect la Asociația MOTIVAȚIE din Moldova.

„Angajatorii nu sunt deschiși, unii nici nu acceptă să înțeleagă că la ei pot să lucreze persoane cu nevoi speciale. Ne bucura faptul că alții sunt deschiși, majoritatea fiind companii cu capital străin. Dintre companiile autohtone, managerii discută, sunt deschiși, dar când ajung la etapa de angajare ei se eschivează. Mai sunt și angajatori care pun condiția de a fi scutiți de unele impozite la stat.

Când merg la întalniri cu angajatorii eu le spun că nu trebuie să ofere din milă un loc de muncă. Dacă persoana nu are abilități, ea nu trebuie angajată”, Ruslan Musteață, specialist Relații de Muncă și Recrutare la Asociația MOTIVAȚIE.

Campania „Eu vreau și pot” este inițiată de AO „Centrul Media pentru Tineri” și Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități, cu susținerea IM Swedish Development Partner.

Vocea Tinerilor
Vocea Tinerilor
Comentarii
Pe drumul din centrul satului Nișcani l-am întâlnit pe Ion Gheorghiță. Tânărul se întorcea de la poștă: „De data asta nu am luat bani, dar i-am dat pentru lumină”. Ion a urcat în mașină și ne-a condus către casa lui, acolo unde cresc patru familii de...
Asociația Obștească „Centrul Media pentru Tineri” anunță concursul pentru contractarea serviciilor unui expert(e) sau grup de experți pentru evaluarea organizației și facilitarea procesului de elaborare a Planului Strategic pentru următorii trei ani. Costurile vor fi acoperite din...
Centrul Media pentru Tiberi solicită oferte de la persoane fizice și juridice din Republica Moldova pentru prestarea serviciilor de mentenanță  web pentru pagina www.voceatinerilor.md . Persoana fizică/juridică selectată va presta servicii lunare  conform solicitărilor...
Pentru că e vacanță și ai timp să înveți cava nou, Centrul Media pentru Tineri te invită să descoperi arta fotografiei.  Îți place să publici imagini din excursiile tale, dar nu știi dacă respecți vreo regulă? Îți place să filmezi, dar nu are cine-ți oferi câteva...
Reprezentanții API (Asociația Presei Independente) au fost la Media Camp 2017 pentru a le vorbi tinerilor despre manipulare, fake news și propagandă în mass media. Au lansat campania „Stop Fals” în anul 2015 și de atunci urmăresc tot ce scrie presa din Republica Moldova,...
Cei 35 de participanți de la Media Camp 2017 vor afla cum este construită o știre, câte surse trebuie să aibă un material de presă, cum se răspândește un „fake news”, ce înseamnă o imagine puternică și care este rolul rețelelor de socializare.  
Facebook
OK.RU

SUS